Minkälainen on hyvä tuotekuvaus? Tuotekuvaukset netissä palvelevat useimmiten erilaisia verkkokauppoja. Tuotekuvauksen tehtävänä on saada yksittäinen asiakas kiinnostumaan tuotteesta, tutustumaan tuotteeseen ja lopulta ostamaan itseään kiinnostava tuote. Ennen kaikkea, potentiaalisen asiakkaan pitää kokea, että tuote on hänelle välttämätön ja tärkeä.
Myyvä tuotekuvaus
Hyvä tuotekuvaus kertoo muun muassa seuraavat asiat:
Minkälaisiin tarpeisiin ja kenelle tuote tai palvelu on tarkoitettu?
- Miten, missä ja milloin tuotetta tullaan käyttämään?
- Kuinka tuote toimii?
- Miten tuote eroaa edukseen useimmista muista vastaavista tuotteista?
- Minkälaisen ongelman tuote tulee ratkaisemaan, eli miksi juuri se kannattaa ostaa?
- Tuotekuvauksen avulla siis informoidaan asiakasta ja luodaan hänelle mielikuvia tuotteen tai palvelun konkreettisista hyödyistä.
Potentiaalisia asiakkaita voi houkutella ostamaan vaikkapa seuraavin keinoin: ”Osta tuote tulevaa kesää tai matkaa varten. Ostaessasi tuotteen nyt saat lisäksi 5 euron alennuksen tai edun johonkin kyseiseen tuotteeseen olennaisesti liittyvään toiseen tuotteeseen. Lisätuotteiden linkitys tuotekuvauksiin on aina erittäin hyödyllistä. Nosta siis taitavan ja selkeän tuotekuvauksen avulla hintavampi tuote esiin ja kerro sen hyödyt asiakkaalle.
Paras hakukonenähtävyys
Tuotekuvauksen tekijän kannattaa laatia itselleen ensin hahmotelma, jota parannetaan lisäämällä myynnin kannalta tärkeitä kohtia. Tuotekuvauksia ei kannata milloinkaan kopioida verkosta, vaan laatia oma ainutlaatuinen, informoiva ja myyvä teksti. Liitä tuotekuvaukseen tuotteeseen tai palveluun liittyvää sanastoa ja nimeä tuote aina niin, että hakukone sijoittaa sen hyvin esiin. Tuotekuvaus on asia, joka verkkokaupassa myy, joten lisää siihen kaikki tuotteen ja myynnin kannalta oleellisimmat asiat. Tuotekuvaukseen kannattaa aina linkittää asiakkaille kyseiseen tuotteeseen liittyviä tarvikkeita, lisäosia ja tarjouksia. Kyseisen menetelmän avulla asiakkaan keskiostos saadaan mukavasti kasvamaan.
Informoivaan ja myyvään tuotekuvaukseen on hyvä lisätä myös tietoa asiakas- ja tuotekuvauksista. Tuotteen mitat, paino, väri, käyttöohjeet ja hinta voivat olla myös selkeästi esillä. Lopuksi, eli onnistuneen ostosreissun jälkeen voi asiakkaalle lisätä kehoituksen ”lisää ostoskoriin tai mene kassalle”, mikä on asiakkaan kannalta myönteisempi ilmaus kuin suora kehotus ”osta nyt.” Verkkokaupoissa tuotekuvauksilla on aina todella merkittävä rooli, joten on tärkeää, että ne laaditaan aina oikein kaikki näkökohdat huomioiden.